Zalety nabiału

MLEKO – NAPÓJ ZDROWIA poleca TOP TOMYŚL

Powszechnie wiadomo, że prawidłowe odżywianie ma zasadniczy wpływ na rozwój fizyczny i umysłowy młodego organizmu. Dlatego jest nieodzownym warunkiem utrzymanie dobrego zdrowia w każdym okresie życia.

Roczne spożycie mleka:

KRAJ ILOŚĆ L/OS
USA 520
Niemcy 400
Francja 400
Polska 180

 

Mleko to Pokarm Ssaków. Mleko krowie ma skład chemiczny idealnie dopasowany do potrzeb żywieniowych dzieci i młodzieży, dlatego powinno być spożywane systematycznie.

Mleko zawiera większość niezbędnych dla człowieka składników odżywczych. Najważniejsze walory odżywcze mleka i jego przetworów:

  • bogate źródło wapnia (buduje kości, zęby, nerwy – mózg, mięśnie – serce, czynnik krzepliwości krwi)
  • bogate źródło białka (buduje mięśnie, tkanki, transportuje tlen, CO2, witaminy, jest składnikiem enzymów i hormonów)
  • zawiera witaminy z grup B, A, D, oraz fosfor, potas magnez, cynk, jod, fluor
  • zawiera łatwo przyswajalny tłuszcz
  • zawiera cukier mlekowy – laktozę – ułatwia przyswajanie wapnia
  • korzystnie wpływana na równowagę kwasowa zasadową krwi
  • ma działanie antyrakotwórcze (aminokwasy siarkowe) i antymiażdżycowe
  • nie zawiera pustych kalorii, co pozwala zachować szczupłą sylwetkę
  • hamuje syntezę cholesterolu
  • zapobiega wrzodą żołądka
  • u palaczy chroni nabłonek dróg oddechowych ułatwiając wchłanianie witamin A i E
  • wpływa korzystnie na stan zdrowia u dzieci chorych na astmę

Największe zapotrzebowanie na wapń występuje u dzieci i młodzieży do 18 roku życia wówczas jest maksymalny przyrost masy tkanki kostnej. Ich wysycenie następuje, do 25 roku życia.
Zalecane dzienne spożycie mleka:

Wiek Ilość [ml/os]
Dzieci 7-12 950
Chłopcy 13-20 1150
Dziewczynki 13-20 1100
Mężczyźni 21-61 950
Kobiety 21-59 900

 

Niedobór wapnia okresie dojrzewania sprawia, że kości są słabo zmineralizowane i narażone na osteoporozę u osób dorosłych.
Powinniśmy spożywać pełnowartościowe mleko, które ma termin przydatności 6-8 dni.

Jeżeli ktoś nie lubi zwykłego mleka, może je z powodzeniem zastąpić mlekiem fermentowanym jak kefir, jogurt, maślanka, czy serki twarogowe. Produkty te mają takie same własności odżywcze jak mleko, ale występują one w niepowtarzalnej gamie smaków i zapachów. Prawidłowe żywienie oraz dbanie o własne zdrowie polega na urozmaicaniu własnych posiłków oczywiście przy zachowaniu umiaru w ilości jedzenia.

Serki twarogowe i desery mleczne stanowią doskonałą bazę do stosowania zdrowej diety. Łącząc serek z ulubionym owocem lub warzywem dbamy nie tylko o szczupłą , zgrabną sylwetkę ale również o zdrowie.

Doskonałym wyborem aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników jest właśnie mleko i jego przetwory.

Zdrowia i urody życzy TOP TOMYŚL

left-banner1
right-banner